Miasto prowadzi przetarg na opracowanie koncepcji kolejnego buspasa na gdańskich drogach. Urzędnicy chcą teraz, aby projektanci pochylili się nad możliwością wytyczenia pasa dla autobusów wzdłuż ulicy Spacerowej nieopodal węzła drogowego Wysoka na trójmiejskiej obwodnicy. Powstać mają dwie koncepcje. Zadaniem zainteresowane są trzy firmy.
Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska prowadzi przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego
dla budowy buspasa w ciągu ul. Spacerowej oraz trasy rowerowej. Zadaniem projektantów będzie sporządzenie dwóch koncepcji przebiegu układu drogowego w wersjach 2+1 oraz 2x2. Następnie zamawiający wybierze wariant, który będzie podlegał dalszym pracom i dla którego będą pozyskiwane wszelkie niezbędne decyzje administracyjne i pozwolenia.
Na sporządzenie projektu przygotowano 2,84 mln zł. Tylko jedna oferta zmieściła się w budżecie – od firmy Highway z Gdańska z kwotą 2,69 mln zł. Kolejną ofertę złożył Europrojekt Gdańsk z kwotą 2,95 mln zł oraz Poldukt Projekt z kwotą 2,99 mln zł. Wybór projektantów nastąpi po analizie dwóch kryteriów – ceny (60 proc.) oraz możliwości przedłużenia okresu rękojmi dla opracowań (40 proc.). Na opracowanie całej dokumentacji projektowej przewidziano 91 tygodni.
Inwestycja obejmie swym zakresem ul. Spacerową na odcinku od ul. Opackiej do węzła Wysoka w Gdańsku. Długość trasy to 5,7 km. Dzisiaj to część drogi wojewódzkiej nr 218, która łączy dzielnice Oliwa i Osowa. Miasto ma w planach uporządkowanie trasy, zwłaszcza, że na jej części występuje już zabudowa mieszkalna.
Wariant pierwszy zakłada wykonanie drogi o jednej jezdni i trzech pasach ruchu z czego zewnętrzny pas przeznaczony byłby do ruchu komunikacji miejskiej (o zmiennym kierunku ruchu). Przewidziano również wykonanie ciągu pieszego z płyt betonowych 30x30 cm oraz wydzielonej ścieżki rowerowej o nawierzchni bitumicznej. Wariant ten, ma wykazywać tendencję do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez wykonanie poszerzeń na łukach drogowych oraz poprawę przepustowości dla komunikacji publicznej. Wstępnie zakłada się wycinkę 1 134 drzew.
Drugi wariant zakłada natomiast wykonanie 2 jezdni głównych po 2 pasy ruchu. Plany te uwzględniają prognozy natężenia ruchu na rok 2036. Wskazuje się, aby ograniczyć zajętość terenu i zmniejszyć wycinkę drzew (w planach jest 2 122 sztuki) wariant ten może zostać uzupełniony o rozwiązania związane z zastosowaniem odpowiednich obiektów inżynierskich i rozwiązań technicznych by np. zastąpić skarpy murami oporowymi. Ten wariant umożliwia także kontynuację ścieżki rowerowej znajdującej się na zjeździe o relacji Oliwa – Auchan – Osowa, zachowując tym samym jej ciągłość i możliwość bezpiecznego poruszania się rowerzystów po ścieżce.
Rozbudowa ulicy Spacerowej ma na celu maksymalne skrócenie czasu przejazdu autobusem pomiędzy Osową, a Oliwą oraz stworzenie nowego połączenia rowerowego między dzielnicami. Buspas pozwoli na częstsze kursowanie autobusów linii 169, 171 i 179. Dzięki tej inwestycji możliwe będzie także przedłużenie linii 179 do węzła "Przymorze SKM" z wygodną przesiadką na pociągi SKM oraz autobusy linii 149, 199, 249.